Zoals ieder jaar kwam er in de weken na de Week van het Leven een reeks klachten binnen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Eerder al, tijdens de campagne, werd bekend dat billboards van de Week van het Leven werden geweerd van alle 23 gehuurde locaties op scholen en universiteiten. Het Platform Zorg voor Leven geeft u graag een beeld van onze reacties op deze gebeurtenissen.
Reclame Code Commissie
De RCC neemt twee klachten in behandeling. De ingestuurde klachten zien op een deel van de landelijke Week van het Leven-campagne, te weten de video– en radioboodschap. Het is goed dat de commissie streng toezicht houdt, zodat reclame-uitingen fatsoenlijk blijven en geen misleiding bevatten. Het Platform Zorg voor Leven, het prolife-collectief dat de Week van het Leven organiseert, onderwerpt zichzelf ook aan strenge regels: ‘De (fatsoens)normen die in de Nederlandse Reclame Code (NRC) staan, lijken wat dat betreft erg op die van ons’, aldus dr. Bert-Jan Heusinkveld, de voorzitter van het Platform Zorg voor Leven.
Toch vond een aantal mensen dat de reclamecampagne in het kader van de Week van het Leven misleidend was. Zo zou de campagne vrouwen manipuleren richting een andere keuze dan abortus. Ook was er het verwijt dat de organisaties waaruit het Platform Zorg voor Leven bestaat nog nooit in gesprek waren geweest met onbedoeld zwangere vrouwen. Het Platform betwist beide klachten in haar verweerschriften richting de Commissie. Het is nog niet bekend of en wanneer een hoorzitting wordt verwacht.
Confronteren mag
De Nederlandse Reclame Code staat het gelukkig toe om elkaar eerlijk de waarheid te vertellen, zoals die wordt ervaren door de verzender. Ook als iemand het niet eens is met deze waarheid. Natuurlijk zijn er grenzen gesteld aan de manier waarop je die boodschap zendt. Dit jaar is de Week van het Leven-campagne gericht op jongeren en hun belevingswereld. Met een reis langs bijzondere momenten in het leven van een jonge vrouw, vroeg de campagne aandacht voor het feit dat we allemaal het leven gekregen hebben. Veruit de meeste mensen zijn hier dankbaar voor. Maar hoe zit het met het ongeboren kind? Dat is de vraag die we hebben willen oproepen met de slogan: ‘Jij mag er zijn! En elk ongeboren kind ook.’ Het Platform ziet de afwikkeling van de klachten dan ook met vertrouwen tegemoet.
Billboardcampagne gecanceld
De Week van het Leven draaide niet alleen maar om een video- en radioboodschap. Het Platform heeft ook hard gewerkt aan billboards voor 23 locaties in scholen en universiteiten. ‘Na de eerste schooldag kwam echter het bericht dat de exploitant de stekker uit de campagne had getrokken, op dringend verzoek van nagenoeg alle scholen’, legt Heusinkveld uit. ‘Het Platform houdt altijd rekening met kritische reacties op onze campagne maar deze actie zagen we niet aankomen, vooral omdat het voortraject en de afspraken zo goed verliepen. De campagne werd op voorhand goedgekeurd door de exploitant, maar na de kritiek van de scholen koos deze eieren voor z’n geld. De boodschap zelf is bovendien mild te noemen. Blijkbaar is zelfs de uitspraak dat ieder ongeboren kind er mag zijn, voor veel universiteits- en schoolbesturen te veel van het goede.’
Het Platform heeft haar uiterste best gedaan om te achterhalen wat de precieze inhoud en frequentie van de klachten was. De exploitant wilde echter niet meewerken aan het verstrekken van die informatie en weigerde zelfs een gesprek aan te gaan over hun besluit. Na lang beraad heeft het Platform besloten geen juridische stappen te ondernemen: ‘Je doet dit werk uiteindelijk met donatiegeld; met hard verdiende euro’s die mensen geven om een positief geluid te laten klinken over het ongeboren leven. Dan moet je goed afwegen of je dat geld ook wilt inzetten voor een ingewikkelde en mogelijk langslepende juridische strijd. We zetten dit geld daarom liever in voor een nóg grotere campagne volgend jaar’, verklaart de voorzitter.
Doorgaan
Toch kijkt de voorzitter terug op een geslaagde campagne: ‘Jazeker! Miljoenen mensen hebben kennisgenomen van onze kijk op het ongeboren leven. Met name jongeren zijn dit jaar de doelgroep geweest en we denken dat we ze (online) hebben ontmoet. Nu op naar volgend jaar, met hopelijk weer een duidelijke en liefdevolle boodschap!’
Doe mee aan de enquete over de Week van het Leven! Daar kunt u o.a. invullen wat u van de campagne vond en hoe zichtbaar deze was.