Jij mag er zijn-campagne geweerd van scholen en universiteiten

14 november 2024

Sinds afgelopen zaterdag hingen er op 23 hogescholen en universiteiten abri’s van de Week van het Leven. De boodschap is: elk ongeboren kind mag er zijn. Inmiddels is de campagne echter stopgezet door de exploitant. Reden: vrijwel alle scholen en universiteiten kregen ‘te veel negatief commentaar’.

Dr. Bert-Jan Heusinkveld, voorzitter van het Platform Zorg voor Leven, betreurt ten zeerste wat er is gebeurd: ‘Dat hogescholen en universiteiten deze liefdevolle campagne monddood maken, is ongekend! Temeer omdat in meerdere hogescholen en universiteiten wél ruimte wordt gegeven aan allerlei controversiële maatschappelijke boodschappen. Dat zegt iets over waar Nederland staat als het gaat om vrijheid van meningsuiting. Het is een vorm van ongerechtvaardigd onderscheid. Waarom wordt er met twee maten gemeten? Hebben we nog de vrijheid om een positieve, inclusieve boodschap vóór het ongeboren leven uit te zenden?’

Het besluit om de campagne stop te zetten, steekt temeer omdat de campagneboodschap vooraf was voorgelegd aan de exploitant. De boodschap is getoetst aan de regels van de Nederlandse Reclame Code en werd op basis daarvan akkoord bevonden. Daarom kan de projectleiding van de Week van het Leven geen begrip opbrengen voor het stopzetten van de digitale campagne. Het Platform Zorg voor Leven, organisator van de Week van het Leven, beraadt zich op te nemen vervolgstappen. De eerste stap daarvan heeft het Platform inmiddels gezet, door er bij de exploitant op aan te dringen om de gemaakte afspraken voor het tonen van de campagneboodschap in hogescholen en universiteiten alsnog na te komen.